Jedlo

Chia semienka

20. apríla 2015

Chia semienka
Už ste počuli o chia semienkach? Ak sa radi stravujete zdravo, alebo chcete schudnúť, určite zbystrite pozornosť! V tomto článku sa dočítate o priaznivých vplyvoch chia semienok a nájdete tu aj niekoľko tipov a receptov na ich využitie.

Chia semienka (semená Šalvie hispánkej) sú síce maličké, no ich nutričná hodnota je obrovská. Sú bohaté na bielkoviny, vlákninu, vápnik, antioxidanty či omega-3 mastné kyseliny. Chia semienka spomaľujú premenu sacharidov na jednoduché cukry, čo umožňuje dlhšie zásobovanie tela energiou. Odporúčaná denná dávka chia semienok je 15 gramov, čo predstavuje 1 mierne kopcovitú polievkovú lyžicu.

Aj malé množstvo chia semienok nás dokáže zasýtiť, pretože pri kontakte s vodou semienka niekoľkokrát zväčšia svoj objem. Oceníte to najmä pri chudnutí a počas hektických dní. Ak viete, že si ráno nebudete stíhať pripraviť raňajky, zachráni vás napríklad puding z chia semienok.


Puding z chia semienok


Postup:

1. Večer v sklíčku zmiešame chia semienka s vodou (alebo mandľovým či klasickým mliekom) v pomere 1:4 a zamiešame.

2. Po 10 minútach puding zamiešame ešte raz, uzavrieme a dáme na noc do chladničky, kde semienka naberú objem, získajú gélovú konzistenciu a zaujímavú „bublinkovú“ textúru.

3. Puding ráno opäť zamiešame a podľa potreby ho môžeme ešte trochu zriediť. Pridáme doň med a ovocie a zdravé raňajky sú hotové!

Puding z chia semienok je veľmi dôležité ochutiť, pretože semienka nemajú samy o sebe takmer žiadnu chuť. Tento fakt nie je na škodu, pretože umožňuje semienka pridať do rôznych jedál bez toho, aby ovplyvnili výslednú chuť. Môžete si nimi posypať šalát alebo jogurt, pridať ich do smoothie či ovsenej kaše, alebo dokonca do muffinov alebo džemu.

Chia semienka


Černicový chia džem


Práve na džem sú chia semienka ako stvorené, pretože mu dokážu dodať hustú želatínovú konzistenciu.
Postup:

1. Do hrnca dáme 150 g černíc, 1 na kocky nakrájanú nektárinku a šťavu z polovice citrónu.

2. Na miernom ohni ich privedieme do varu. Ovocie povaríme cca 3-5 minút, pričom ho roztláčame vidličkou.

3. Roztlačené ovocie ochutíme 1 až 2 PL medu.

4. Pridáme 2 PL chia semienok a zamiešame.

5. Džem odstavíme zo sporáka a necháme ho vychladiť. Premiestnime ho do sklíčka a dáme do chladničky, kde ho môžeme skladovať 2 týždne.

zdroj foto a receptov: Martha Stewart, The Kitchn

You Might Also Like